20190129

Autonomia, măiestria și scopul în educație


Îmi aduc aminte cum în timpul liceului, la orele de limba română, dacă doream să fim examinați, ascultați, trebuia doar să ridicăm mâna și să spunem ceea ce doream noi  și nu ceea ce era în programa școlară. 

Singura condiție era să fie în legătură cu literatura română. 

Mi-am zis decât să învăț poate scriitori consacrați dar care nu-mi spuneau mare lucru hai să profit de această oportunitate, de această breșă în zid, în sistem. 

Așa că m-am lipit sufletește de Marin Sorescu care nu era în programa școlară și am învățat cred că zeci de poezii. Nu pe toate l-am spus la ora de română dar cu siguranță că am spus cel puțin 10 poezii. Și am luat de fiecare dată câte un 10.
Autonomie? Cu siguranță!

Am avut independență  deoarece profesorul era ”out of box”. Sistemul, da, era ”in box”. Profesorul era catalogat în toate felurile, nebun, senil, ciudat. Era un profesor în vârstă, din garda veche și cu asta am avut noroc. 

Mare ”noroc” pe capul copiilor din ziua de azi cu gărzile astea care conservă ba independența umană ba supunerea oarbă. 
Depinde în ce gardă (ogradă școlară) nimerește elevul și în funcție de asta i se formează idealurile în viață. 

Care sunt motivele pentru care elevul învață? 

Elevul e impulsionat de factori motivaționali interni sau elevul este motivat de factori motivaționali externi? 
Știința demonstrează că în sec. 21 factorii motivaționali interni sunt factorii care contează. Așa ne apropiem de măiestrie. În rest să lucreze roboții și să gândească pentru noi inteligența artificală. Nu?!

Ne întrebăm cum putem forma copii cu superputeri, care urmează să fie și supereroi? Factorii motivaționali interni utilizați reprezintă cheia. 


În discursul TED de mai jos (cu un număr record de vizualizări, peste 22 milioane) se argumentează că în cadrul afacerilor facorii motivaționali interni contează. 

Și dacă în afaceri acești factori contează oare ce factori trebuie să utilizăm în școli? 

Trăim vremuri de mari și radicale transformări și e lăudabil că urmăriți acest gen de articole. Vă mulțumesc.

Dar vă promit că putem și să ne implicăm în a proiecta și a face un sistem educațional pentru generația Alpha care e dincolo de sistemele formale și non-formale de educație. 


Urmăriți și postările următoare.



(un art. de Tibi Ruczui, Curator TEDxBrasov)