20181129

Ce tip de școală să urmeze copilul tău?




În computerul cuantic putem avea în același moment zero și unu.
Un computer care ar face calcule mult mai rapide decât computerele actuale. Să lucrezi cu zero si unu este o oportunitate incredibilă.”   

Dr. Cătălina Curceanu









Dar oare în mintea noastră putem avea în același moment zero și unu?

Sigur că putem. 
Să luăm ca exemplu afirmația:

Dacă tu crezi că nu poţi, ai dreptate. Dacă tu crezi că poţi, din nou, ai dreptate.” 

 Aici, prin acest citat, Henry Ford demonstează că ambele variante de adevăr A și non-A sunt adevărate concomitent.

Să luăm un alt exemplu. Școala. Cum să fie școala? Azi sunt multe dezbateri pe această temă. Și există foarte multă teamă.
După cum știm școlile se clasifică în școli formale și non-formale. Care școală credeți că e mai bună? 

Evident că ambele școli sunt bune în mod concomitent și nu separat. 

Dar o să întrebi: în acest caz avem un nou model de școală? Și da și nu. Dar despre acest subiect în articolele care urmează. Fiți pe fază. Așa se spune în popor. Pregătim zi de zi să vă supunem atenției o nouă paradigmă în educație.

Dar pe moment să revenim la cele două ”capete” (A și non-A) ale bățului educațional...sau a toiagului educațional.

Școala formală are anumite obiective iar acestea țin de necesitățile externe de supraviețuire (ale individului, ale familiei, ale statului, ale organizațiilor în general), de a avea un certificat de absolvire, o diplomă, de a avea un job sigur, de a întreține familia, de a avea un adăpost și de a fi o ”superputere”, de a domina.

Școala non-formală pune accent pe alte nevoi, specific umane. Numai că aceste nevoi, cel puțin pe piramida nevoilor umane, formulate pe psihologul Maslow, sunt pe o treaptă mai sus și  țin de nevoia umană de auto-împlinire, de nevoia lui de transcendență.

Prin urmare dacă sunteți părinți nu este nevoie să vă certați la ce fel de școală să dați copilul. 

Bărbații aleg cu predilecție școala formală și asta ține de logica supraviețuirii. 

Iar mamele aleg cu precădere școlile non-formale deoarece acestea satisfac o nevoie a lor la fel de firească ca și aducerea pe lume a unui copil. Iar nevoia de auto-realizare, chiar de transcendență, este practic pentru fiecare mamă ca și o misiune la fel de sfântă ce seamănă cu a doua naștere.

Prin urmare ce fel de școală să urmeze copilul? 
Să fie școala zero (non-formală, non-A), să fie școala unu (formală)?...
O să răspundem din perspectiva fizicianului atomist dr. Cătălina Curceanu. ”Să lucrezi cu zero și unu este o oportunitate incredibilă.

Dar ”a lucra” la acest nivel este nevoie de o nouă paradigmă. Mecanica newtoniană e bună ea dar acoperă doar o zonă de realitate. Avem nevoie de mecanica cuantică. Și așa cum spune Niels Bohr ”Dacă mecanica cuantică nu te-a șocat profund, încă nu ai înțeles-o.”
Dar, concret, practic chiar dacă nu avem parte de un șoc cultural cu siguranță o să avem parte de un șoc al viitorului. Și aici sunt multe consecințe la nivel de percepție și discuții infinite despre criza din învățământ, despre cum guvernul e de vină, cum elevii sunt de vină, cum sunt prea puțini profesori responsabili, etc.

Sfat practic pentru părinți


În primele patru sau chiar 8 clase copilul poate urma o școală non-formală.
În continuare copilul poate merge la o școală formală.
Țelul urmărit de părinte, pentru un asemenea demers, este ca elevul să cunoască sistemul de învățământ A dar și sistemul non-A. Cu siguranță elevul va fi șocat de diferențele dintre cele două sisteme. Dar aici este și mesajul. 


Concluzie

Și în încheiere apropo de oportunitatea menționată de doamna dr. Cătălina Curceanu în discursul de la TEDxBrasov, de a lucra cu zero și cu unu, să spunem că fondatorii GOOGLE au parcurs concomitent și o școală non-formală (Montessori) dar și una formală. 

Și ce oportunitate ne-au oferit fondatorii GOOGLE! Ei bine această oportunitate există în infinite forme și e nevoie doar ca elevul să fructifice doar o singură oportunitate. Sună incredibil? Aveți dreptate. Vă sună credibil, aveți dreptate. Oricum oferiți copilului o perspectivă a învățării completă (A și non-A). Obțineți astfel un efect maxim cu un efort minim. Practic cu o mică mișcare ”tehnică” contribuiți, fără să bănuiți, în cazul copilui dumneavoastră, la eliberarea unui mare potențial de creativitate.

Ce urmează?
Urmează noi articole pe tema ”TED: Universitatea secolului 21?
Urmăriți postările și filmele asociate de pe acest blog și o să vedeți că adevărul e cu siguranță dincolo de noi. 


În încheire puteți să urmăriți un TEDx Talk care a inspirat acest articol.
Vă poate inspira și pe dumneavoastră. Aici e vorba de viitorul în educație, de modul în care mecanica cuantică funcționează în tandem cu tehnologia informației. Este vorba de o nouă realitate și în mod clar de o nouă generație fantastică de tineri care se ridică și pe care dr. Cătălina Curceanu o numește generația QUBIT. 

Vizionare plăcută!
(un articol din ciclul ”TED: Universitatea secolului 21?„ 
de Tibi Ruczui, curator TEDxBrasov)



PS
June Cohen, angajatul nr. 5 la TED, a lansat discuțiile TED pe Internet și a condus operațiunile media ale organizației pentru a deveni una dintre cele mai recunoscute branduri de conținut din lume. June în cadrul unei expuneri, la un summit guvernamental din SUA, a făcut o prezentare cu următorul titlu: ”TED: Universitatea secolului 21?„ Și prin câteva articole, pornind de la filme TED și TEDx ne propunem să vedem despre ce este vorba. Primul articol conține și un sfat bun pentru părinți.