20181203

”Sindromul Titanic” din școlile noastre



Avem atâtea semne că școala  se scufundă precum vasul Titanic. Cele mai evidente 3 semne sunt:
  1.        numărul mare de adolescenți plictisiți de școală
  2.       numărul mare de angajatori care se plâng că adolescenții nu sunt pregătiți pentru munca reală
  3.       părinți îngrijorați
Sir Ken Robinson folosește o metaforă care se apropie de metafora Titanic. El vede că școlile noastre se află în Valea Morții.


Dar cu toate aceste 3 semne rele și cu viziunile aferente de coșmar (Titanic și Vale a Morții) cu privire la viitorul școlilor noastre,  nu e cazul să cădem în depresie. Dimpotrivă!

În TED Talk-ul următor Sir Ken Robinson ne arată că aceste semințe, latente, ale geniului uman, au nevoie doar de condiții prielnice spre a se manifesta. 

Și probabil școala nu trebuie reformată sau reinventată. Nu reformezi sau reinventezi ceva ce este stricat. „Ceea ce avem noi nevoie - și acest cuvânt a fost folosit des în ultimele zile - nu este evoluție, ci o revoluție în educație”, spune Sir Ken Robinson la TED.

Dar până la această revoluție mai este drum lung. 

Și în acest timp o să dorim neapărat, ca legendarul Ulise, să ascultăm cântecele sirenelor. Stă în firea noastră să jucăm roluri din tragedia antică grecească. Ne place să ne auto-amăgim, să amăgim și să ne dăm în spectacol.

Mulți cred că școala non-formală e soluția miraculoasă. Și să ai acces la barca de salvare de pe Titanic, da!, e o șansă. Nu au avut-o toți, din diverse motive. Unii chiar au crezut că Titanic rezistă. Aveau ei o credință deși evidența spunea cu totul altceva. Alții erau din clasa a 3-a, din lumea a 3-a. Ei, prin călătoria lor, doreau să ajungă doar în lumea a 1-a. Au ajuns odată cu Titanic la multe mii de leghe sub mări.


Oricum, pe tema de educație, lecția de ”supraviețuire”, la nivel de familie, în „consiliul de familie” în legătură cu deciziile realiste, pragmatice, o puteți citi aici:Ce tip de școală să urmeze copilul tău?„. 

Este de văzut și următorul „best seller” de la TED.

                                           (un articol din ciclul ”TED: Universitatea secolului 21?„  de Tibi Ruczui, curator TEDxBrasov)



PS 
June Cohen, angajatul nr. 5 la TED, a lansat discuțiile TED pe Internet și a condus operațiunile media ale organizației pentru a deveni una dintre cele mai recunoscute branduri de conținut din lume. June în cadrul unei expuneri, la un summit guvernamental din SUA, a făcut o prezentare cu următorul titlu: ”TED: Universitatea secolului 21?„ Și prin câteva articole, pornind de la filme TED și TEDx ne propunem să vedem despre ce este vorba.